Friday, November 18, 2011

Perspektif




sume manusia di lahirkan berbeza. de yang tinggi lampai, de yang pendek katek. de yang baek, dan de gak yang jahat. de gak la kan berpura-pura baek, so die leh dapat perhatian yang die nak kan. de lak yang lagi suke duk diam dan wat hal sendiri.

kalo study dalam biologi, banyak perkara boleh membezakan seseorang dengan orang lain. misal nya..contoh paling senang, adalah cap jari. setiap orang de cap jari yang berbeza. bukan setakat ibu jari, malah ke sepuluh jari yang de kat tangan ni sume de trademark tersendiri.

begitu gak ngan perangai, dan cara berfikir. masing2 da tentu la de cara tersendiri meliahat sesuatu permasalahan atau persekitaran die. faktor yang wat cara die berfikir cam tu, mungkin sebab genetik atau keturunan, cara di besarkan dan persekitaran. sebagai contoh, seseorang yang lahir dalam keluarga kaya raya dan open minded atau lebih kepada kebaratan, asek2 g clubing, berfoya2 dan sebagainya mungkin fikir tu life diorang. so, leh dikatekan cara mereka berfikir lebih bebas. pe yang bagus nya, mereka boleh terima sume bende, walaupon tak di hadam kn. de lah orang dibesar kan dalam kuarge yang mementingkan keagamaan, so cara mereka berfikir pon lain.

nak compare mana yang betol atau salah? hmm..aku bukan orang yang sepatut nya membandingkan kehidupan orang, malah aku pon maseh belarja mengenai kehidupan. maseh terlalu muda untuk menghakimi kehidupan lain.

aku selalu masuk chatroom. bukan nak cari pakwe or pe, tapi nak bebual kosong. kengkadang leh dengar kisah idup yang bese2 (x tau la kalo orang tu mmg x mo citer ttg idup die), dan de lak yang citer nye sangat2 menarik. tak bermakna kalo interesting, aku akan ikot. tapi boleh selami dari luar tentang idup mereka.

dan de yang masuk blog aku, dan bace nukilan aku. de yang berpuas ati, de lak yang tidak. aku x kesah, tu lumrah kehidupan. sudah tentu x sume orang suke aku. tapi..pe yang penting, aku nukil di blog ni dari perspektif aku sendiri. sebab tu wujud nye blogging. aku kengkadang x perlukan fakta dan x perlu membuat fakta untuk mengukuhkan cerita aku. dan aku pon x kesah kalo x ramai visitor kat blog aku. cukup sekadar sesapa yang mengenali aku cam mana, pe kisah idup aku dan dari situ die leh tau nape aku pandang kehidupan sebegitu.

setiap orang de perspektif yang berbeza. begitu jugak aku. aku da lalui bermacam2 dalam kehidupan ni, dan dari permerhatian aku, aku belarja tentang kehidupan, untuk menjadi yang lebih baek. x semestinya sume fikir cara aku betol, atau pe yang aku fikir ni betol bagi mereka. tapi ini pandangan aku.

No comments:

Post a Comment