Sunday, May 26, 2013

The Shawshank Redemption: Cerita Banduan Terlepas



aku baru je pas tengok movie the shawshank redemption, yang mana salah satu pelakon nya adalah Morgan Freeman. cerita yang menarik dan penuh dengan input. aku rasa ramai kawan-kawan aku tak suke kot cerita tu. ntah la.. movie yang agak berat memerlukan penonton yang tertentu untuk suka. tapi pe yang pasti de beberapa perkara yang aku belajar dari movie tu; pertama, jangan cari hal dan kedua, kalo cari gak, well... fuck it.

movie ni turut menjawab beberapa persoalan yang aku pernah terfikir sebelum ni. pertama; kalo orang tu di jatuhkan hukuman 40-50 tahun penjara, kalo diorang dapat keluar, ke mana je diorang pergi? dan boleh ke diorang survive hidup kat luar? jawapannya, dan tentu la tak. 50 tahun adalah satu jangka masa yang sangat-sangat lama. mungkin hari pertama melangkah ke penjara ko takkan suka. tapi bila hari bersilih ganti, berbulan-bulan dan bertahun, sudah tentu ko akan sebati dengan tempat tu, dan merasakan penjara adalah rumah sendiri. rasa selamat dan sebagai nya, walaupon tak berapa selamat. sebab tu aku pernah terbaca banyak berita orang yang dah masuk penjara bertahun-tahun akan wat jenayah balik untuk masuk ke dalam balik. aku cuma rasa kalo nak hukum orang paling lama 20 tahun, tapi kalo nak lama lagi, lebih baik wat seumur hidup. mereka lagi suka cam tu.

pas tu kalo nak gak mereka merasa hidup diluar, kena la berikan kerja dan tempat tinggal yang sesuai. takleh la tinggal sensorg. lebih baik tinggal bersama-sama dengan bekas inmates yang lain. sekurang-kurangnya mereka de teman untuk berbual dan mendapatkan sokongan moral. aku tak yakin keluarga mereka mampu terima mereka balik ataupon mereka masih kenali ahli keluarga mereka.

aku tak faham pada sesetengah orang yang membenci orang yang membuat jenayah. kalo aku dapat berbual dengan mereka, aku nak sangat dengar tentang kisah hidup mereka yang mana banyak mempengaruhi faktor diorang membuat jenayah. sesetengah pesalah bukan dilahirkan untuk menjadi perompak, pembunuh, perogol dan sebagainya. benda yang buruk berlaku selalunya ada puncanya. contoh seorang yang de masalah mental, mungkin sebab genetik, mungkin sebab persekitaran sewaktu kecil, dibuli, dipukul oleh bapa atau emaknya dan sebagainya. atau seperti aku, well..pada siapa yang tahu kisah aku, tentu boleh jawab soklan tu.

aku tak salahkan parent aku, tak salahkan sesiapa. kalo aku salahkan pon, aku salahkan diri aku. sebab tu kot aku cuba untuk bunuh diri beberapa kali. tapi tulah puncanya. pernah la terfikir, kalo aku tak mempunyai kisah silam cam tu, agak2 nya kat mana aku ni sekarang? adakah aku jadi lebih baik? jadi cikgu bahasa inggeris yang dulu aku selalu idam-idamkan? atau jadi lebih teruk? jadi cam norita? atau camne?

de orang percaya de kehidupan yang lain. mereka jadi lebih baik. takpe la, tu kepercayaan korang. tapi bagi aku, takde nye kehidupan lain. ini je la kehidupan yang de. x de nye leh nak undur atau nak putar balik keadaan. ini je yang kite de. this life. terasa hidup sangat teruk? cuba la untuk berubah. susah nak berubah? takotkan perubahan? takpe, teruskan hidup cam tu.

kengkadang memang kita nak jadi cam orang lain, hidup senang, tapi lain orang lain kelebihannya. tak semestinya orang kaya hidup senang. kengkadang aku tengok orang hidup susah lagi senang hidup mereka. orang kaya nampak senang dari luaran, tapi di dalam kepala mereka macam2 mereka fikir. hutang, takot kene bunuh, takot harta kena songlap, takot kene jual, takot anak bini kene jual, tengok anak yang tak menjadi dan takot dengan masa depan mereka. itu pon kalo de anak. rata-rata aku tengok ramai orang kaya tak de anak sangat.

orang susah, susah dari luaran. mentaliti mereka tak susah mana. rata-rata orang susah tak fikir panjang. janji ada sepinggan nasi sehari pon da mencukupi. jadi orang kaya makan pon leh jadi masala. susahnya hari2 makan pizza. kenny roger's da muak makan. nasi lak tak leh sentuh. akhirnya tak tahu nak makan pe. hehehe. ni sume sekadar perumpamaan.

dan aku tak cakap pon best jadi orang susah. best gak jadi orang senang. ko leh beli pe yang ko nak. de orang cakap duit tak leh membeli kebahagiaan. sapa kate? orang kaya la orang yang paling senang nak dapatkan kebahagiaan. perlukan perempuan dan dah muak tengok muka bini? g tempat len guna alasan out-station dan bayar sorang perempuan untuk jadi bini. takkan tu tak bahagia? dapat beli kereta, makan apa saja, masih tak bahagia? tak tahu la nak cakap pe. huhu. melainkan pas tu korang bankrap. memang tak bahagia langsung. mana de orang bahagia kalo bankrap? tolongla faham..

point is... bagi aku, aku nak kehidupan ni bermakna. biarlah aku ni dah tak de apa. at least, bila aku abes blaja aku nak keja. nak de kereta, dan rumah. bagi makan cukup kat parent aku, dan adek aku. kalo de orang sudi, mungkin aku kawen kot. kalo tak, takpe la. tak de sapa nak perempuan cam aku dan aku tahu tu. sebab tu aku tak fikir panjang soal kawen2 ni. kalo aku dapat hidup panjang lagi 50 tahun, aku akan wat yang terbaik untuk aku. yang penting, aku tak mengalah, cam subjek applied maths tu. fuck it quiz aku sume fail. tapi yang penting aku belajar dan cuba lulus kan sume test aku. aku tahu aku bukan budak pandai, pe tah lagi rajin. tapi aku tak semudah tu untuk mengalah.

No comments:

Post a Comment