Thursday, July 28, 2011

PMS-ing


PMS- pre-menstrual sindrom, @ lebih dikenali angin perempuan sebelom dan sewaktu period. secara jujurnya, bagi aku perkara ni normal untuk sesetengah wanita. kengkadang de yg mengalami fizikal pain, dan de yang mengalami mental pain. fizikal pain contohnya, sakit perut, paha, kepala dan kengkadang de yang sakit seluruh badan. mental pain contohnya, emosi, marah, sedih, dan bermacam2 lagi perangai yang tak boleh di interpretasi kn.

kebesean, bile perempuan mengalami PMS, mereka perlukan perhatian dan sokongan dari orang yang tersayang. kengkadang bile mereka terlepas cakap tentang sesuatu yang melukakan hati si pendengar, aku tak rse perempuan tu meluahkan nya secara sengaja. seperti aku.

kawan2 aku sume da tau cam ne aku ni kalo period. dan sume faham keadaan aku, dan sume tak amik hati kalo aku terlepas cakap pape. tetapi de orang baru dlm idup aku tak leh trime keadaan aku. mintak maaf la..aku cakap awal2, aku memang cam ni. bukan aku mintak, tapi ini yang aku dapat. bukan aku tak perna cuba kawal, malah aku sentiase kawal diri aku, bile PMS-ing. kalo tak kawal, aku akan marah orang setiap mase, sampai blood pressure aku naek mendadak.

aku da try untuk fahami diri kau, seadanya, lebih dari sesape yang perna bersama kau sebelum ni. dan sekarang tiba masanya untuk kau fahami diri aku, seadanya. kalo kau tak leh trime dan faham sape aku, sayang skali, kerana kau bukan untukku.

bagi yang tak kenal aku, ini adalah aku. aku tahu de orang hidup lebih ok dr aku, dan de yg lebih malang dr aku. dan aku tak menyalahkan sesape ngan pe yg aku de sekarang ni. cume mintak, org memahami diri aku, sebab aku boleh cube memahami orang laen. peliknya, susah bagi orang len nak fahami diri aku.

kalo kau tak boleh berubah untuk aku, untuk hubungan ni, jadi kite tak kan ke mana. ingat, jangan selalu mementingkan diri sendiri, setiap hari dan setiap mase. bila tiba mase nya, kau mahu menjalinkan hubungan dengan orang lain, kau perlu untuk mengenali apa itu toleransi. tanpa toleransi yang baek, sesebuah hubungan tak akan kekal selamanya. apa yang pernah terjadi dahulu, akan kekal terjadi kembali berulang lagi sampai bila-bila, kalo kau tak mengubah pemikiran dan sikap kau.

No comments:

Post a Comment