Sunday, January 27, 2013

Perempuan bimbo

tadi aku baru pas tengok rancangan a million money drops and aku rasa tu rancangan ulangan untuk siri ke-2 sebab yg pertama aku tak perna tak tengok. dan aku perasan astro wat satu plan yg sangat bijak. sesapa yang da tengok pasti leh fikir pe plan tu. dan aku pasti astro akan menjadi lebih kaya pasni. ^__^

point nye aku nak cakap kat sini, rata2 perempuan yang masuk kt dalam rancangan tu tak tahu banyak bende walhal masuk rancangan gameshow. tak rasa ironinya ke kalo tak tahu banyak bende padahal masuk rancangan gameshow? bukannye die dipaksa (len la kalo memang dipaksa), tapi aku fikir mesti la secara sukarela. dan perkara ni la kengkadang aku rasa cam nak tergelak bila dengar.

ramai perempuan minta kesamarataan antara lelaki dan perempuan, tapi mereka tak cuba untuk jadi sebaik lelaki. kenapa? tu persoalan yg aku selalu fikirkan. nak bertanding dengan lelaki, tetapi pasal bola pon tak tahu. bila orang tanya npe tak tahu pasal bola, leh plak cakap, "aku perempuan, wat pe amik tahu pasal bola?"

bila ko rasa nak berada setaraf ngan seseorang atau mana2 pihak, ko perlu nilai kelebihan dan kekurangan mereka dan berlajar kelebihan mereka. mungkin ko tak kan tahu sume bende seperti mereka, tapi sekurang2 nya ko amik tahu, dari tak tahu langsung. dari itu, barulah boleh bersaing dengan mereka. bila ko kalah ko nak menangkan diri sendiri dengan menggunakan ayat seksis padahal ko la yang menentang seksis. nape ko lak leh jadi seksis dan orang len tak leh? tak rasa bende tu tak adil ke?

tolonglah perempuan di luar sana, kalo fikir diri tu tak mampu bersaing dengan lelaki, baik duduk diam dan wat keje sendiri. tak pon terima hakikat kenapa lelaki lebih baik jadi leader dari perempuan. walhal dalam islam, lelaki menjadi pemimpin. fikir-fikirkanlah.

No comments:

Post a Comment