Friday, September 9, 2011

Generasi mase depan

generasi dahulu tak sama langsung dengan generasi sekarang. generasi dahulu senakal mane pon tetap menghormati orang tua. sekurang2 nya mereka tak mempermainkan pe yang orang lebih tua dari mereka katakan. berbanding budak zaman sekarang, mereka tak ada kesedaran langsung apa itu budi pekerti @ dalam bahasa inggeris nya "manners".

nak salahkan sape? budak tu sendiri? mak ayah? kawan2 yang mempengaruhi budak tu? @ komuniti yang x amik berat? aku tak salahkan sesape. sebab ni bukan pe yang aku nak tulis sekarang ni. tapi, de gak kaitan ngan budak zaman sekarang.

aku nak tulis kisah seorang budak darjah 5 di kawasan umah aku. mak die agak warak, dan ayah die bese2 je. tapi pe yg aku salute kat mak die, mak die selalu g kelas agama setiap minggu. dan pe yang aku x berapa solute, die x bawak anak die bersamanya. anak tu di biarkan tinggal kan umah, tanpa pengawasan bapa. bapa die..cam.. x amik kesah tentang anak die. aku x tau kenapa. diorang (parents budak tu) melebihkan abang sulung diorang, pon aku x tahu nape. abang diorg di antar ke sekolah asrama penuh. abang kedua cam kurang2 sikit (dalam kata 3 suku), dan pas tu die dan de lagi adek lelaki dan sorang adek perempuan kot.

budak darjah lima ni ari tu bergaduh ngan abang die depan sekola sebab x mahu g sekola. padahal abang die da anta kat depan skola. diorang bergaduh sampai polis datang. parents pon da tentu la kena datang. lalu heboh satu kawasan ni la. pe yang sedihnye, pakaian budak tu da cam orang berumur 30 tahun, dengan rambut torjan karat, pakai beg tgn lelaki sangkut kat bahu dan jalan cam gengster. mak aku sendiri yang tengok cakap, budak ni rosak da..walaupon baru berusia 11 tahun. sayang sekali. x taun la merokok ke x tu.

aku secara jujur nye, memang x suke perokok. honestly. bukan sbb die membunuh diri @ pe, tapi bile die dekat ngan aku, die membunuh aku secara senyap2 ngan asap rokok tu. tu yang wat aku marah. aku x kesah pon..nak isap pe, tapi pls..jangan libatkan aku. aku selalu nye bagi warning tentang betapa teruk nye effek merokok, dan dadah dan sex tapi kalo wat gak, it's up to u. tapi jangan nak susahkan aku.

berbalek pada budak tu, nak salahkan mak ayah? sebab melebihkan abang, dan menghiraukan anak2 die yang laen? pergi ke kelas agama tiap2 minggu tapi x bawak die g skali? salahkan kawan yang memang kawasan perumahan aku ni teruk? salahkan komuniti x tego walaupon de yang siap tego parents die sendiri? @ pe? bagi aku, aku terpakse salah kan parents. bukan aku bais, sebab aku memang perna salahkan parents aku..ngan pe yang berlaku ngan diri aku. aku perna salahkan mak aku sebab abaikan aku, x jaga aku sampai biarkan lelaki sentuh aku. tapi..lame2 aku sedar, mak aku pon x perna dibesarkan ngan kaseh sayang seorang ibu. die x tau cam ne nak jadi ibu yang baek. ngan perangai aku yg susah nak gtau pe jadi kat diri aku, walhal aku demam, sakit, jatuh dari basikal, kene buli ngan budak skola... aku x perna gtau mak ayah aku. lagi la mak aku x tau cam ne nak bace perngai aku.

aku lagi suke, balek dari skola, bukak radio kuat2 dan menangis seorang2, dari gitau mak ayah aku. aku salahkan ayah aku sebab die sibuk berlayar dan kuar maen sepak takraw malam2, dan tinggalkan aku sensorg kat umah ngan lelaki tu. padahal aku x terfikir, mungkin die de pertandingan yang wat die kene maen.. sebab die bermaen untuk wakil tentera.

dan persolan ke-2, pe nasib budak tu, dalam mase 10 tahun akan datang? pe die akan jadi lagi 10 yang akan datang? die berubah, jadi baek? atau jadi lagi teruk? atau memang jadi teruk, tapi cube mengubah naseb die cam aku? aku x tahu nak jawab pe. pe yang aku tau, lame kelamaan, bila die da terlalu jauh..dari akan balek semula..seperti aku. aku harap sangat2 die akan patah balek, dan mencari sape diri die sebenar.

tentang budak tu..aku tak pasti. aku tak tahu cerita sebena. pape pon..bagi aku, kalo aku adalah budak tu, terus terang aku memang menyalahkan parents aku. 100%. nape? nape x jage die betol2? nape x didik die betol, walhal tiap2 minggu g kelas agama? nape x pukul anak sebab tau anak perangai cam pe? sebab dalam islam x bagi pukul anak? dalam islam, kalo anak berumur 10 tahun, tapi x solat, parents boleh pukul kalo x mendengar cakap. ni lak kalo wat perangai. dan nape ayah wat x tau, cam x de pape berlaku dalam famly, padahal anak da cam pe?

ni dari pe yang aku tengok ngan mate aku. bile aku tengok cam ni, mesti bende ni pon de gak berlaku kat tempat lain. mungkin lebih teruk @ mungkin kurang sikit. pape pon, bile dengar bende2 cam ni, wat aku takot..ngan mase depan. cam ne lak time aku nanti? cam ne kalo aku berkahwen dan di kurniakan anak. dapat ke aku mendidik anak2 aku ngan baek? anak2 aku akan jadi insan yg baek @ teruk cam aku? cam ne lak ngan keje dan karier aku? aku kene korban kan ke? or leh lagi teruskan, tapi aku akan melalui cam2 hal dalam hidup aku? mampu kah aku jadi ibu yang baek? ugghhh... aku x tau. soklan2 cam ni wat aku fikir..aku x mo kawen. aku takot. ugghhh..

No comments:

Post a Comment