Friday, January 13, 2012

BLACK SWAN - Trailer and Reviews



Assalamualaikum. reviews lagi tentang movie. hehehe. tengah2 exam leh tengok movie.

movie ni, movie lame. tapi movie ni cam sangat sempurna, dan aku cam tak leh nak decipher pe sebena nya nak di ketengahkan. pas tengok review kat google, baru aku faham.

movie ni berkisar tentang Nina(lakonan natalie Portman) yang menjadi penari ballet dan dapat watak utama dalam "Swan Lake". menjadi watak utama (sebagai "swan queen") Nina kene menjiwai 2 karekter: satu white swan dan black swan. bagi nina, untuk menjadi white swan bukan satu masalah, tetapi masalah sbenar adalah menjadi black swan.

movie ni mempertontonkan nina sebagai perempuan yang baek, bukan kaki social dan sentiase ikot cakap mak. even mak dia slalu panggil dia "sweet girl". boleh nampak secara kasar, mak die terlalu mengawal hidup nina. sampai die perlukan breakthrough untuk menjiwai black swan.

pe yang sukar untuk aku fahami, adalah sifat nina yang beriya2 menjadi perfectionist, dan kerekter mak die. de satu part mak die menangis sambil melukis portrait nina. part tu pon aku x faham nape. mak die rase bersalah? or nape?

bile fikir dalam2, citer ni mengetengahkan isu "mother-daugther abuse", baek dari segi mental dan fizikal. mak die selalu mempersoalkan segala2 nya, sentiase bersama die, dan sebagainya. leh nampak mak die pon de isu, sama adalah perna di dera waktu kecik, atau terlalu sayangkan anak die.mule2 aku x faham, sebab mak aku x perna layan aku cam tu, dan aku...di sebabkan mase silam aku, aku tak perna merapatkan diri dengan sesape. cume bile da besa cam sekarang ni, aku da leh trime sedikit demi sedikit mase silam aku, br aku boleh membenarkan orang menyelami dunia aku.

aku perna terfikir, kalo aku de anak perempuan nanti di mase akan datang, aku akan jaga die betol2. aku akan guide die. tapi pas tengok citer ni, aku x rase cara aku ni betol. tapi, sesape..yang de mase silam macam aku, mereka akan fikir bende yang same.

berbalek pada movie ni, ada beberapa scene yang membingungkan:

1). waktu nina dapat watak mak die belikan kek, dan nina tak mau makan. aku tertanya2, die bulimia ke? sebab die selalu muntah. dan mak die terus cam ilang akal nak buang kek. dari situ aku tau mak die de isu.

2). de review mengatakan nina memang mangsa dera sebab die senang "tenggelam" bile Thomas(director Swan Lake) cium dan cube menggoda die. yep, aku percaya tu betol. =)

3). tentang lily. aku leh percaya kot..lily tu cube untuk rampas watak nina, tapi nina ni selalu rase curiga, cam aku gak. tapi aku rase lily sebenanya, cube nak menjadikan nina cam perempuan normal; de social life, dan tak terlalu mengawal diri sendiri. de scene lily balek umah nina, dan mereka melakukan hubungan sex. aku mule2 memang tak percaya lily balek umah. dan tdi bile tengok bilek, aku terperasan satu bende wat aku ter-percaya lily balek umah nina. bile nina (plus lily la..imaginasi nina) blek umah, mak die marah2 dan nina lari masuk dalam bilik die. die sendal pintu bilik ngan kayu. keesokkan harinya, kayu tu..teralih. cam de orang alih. so, ada 2 kemungkinan je; lily memang balek umah dan kuar awal OR mak die yang berada dalam bilik die waktu malam tu. bile tengok review, aku leh percaya yang lily memang x balek umah nina. yep, mak die wat seks ngan nina. uggghhhh!

movie ni secara keseluruhan menceritakan bagaimana, nina cube melepaskan dirinya dari cengakaman mak die dan akhirnya berjaya menjiwai black swan dan keluar dari cengkaamn mak die. movie ni sangat best, tapi sangat menakutkan. aku bagi rate: 9/10.

No comments:

Post a Comment