Sunday, January 1, 2012

Penutup tahun 2011, pembukaan tahun 2012

dalam dunia melanjutkan pelajaran di peringkat universiti, kebanyak kan tugasan yang diberikan oleh pensyarah adalah dalam bentuk same ada individu mahupon berkumpulan. tujuan memberi tugasan secara individu adalah untuk menguji sama ada pelajar itu mampu untuk menyiap kan tugasan tersebut tanpa memg-kopi pasta hasil kerja orang len. dalam erti kata lain, menyempurnakan tugasan itu dengan kreativiti sendiri.

tugasan secara berkumpulan pula menguji sama ada pelajar tersebut mampu untuk menyiapkan tugasan dengan mengunakan idea setiap orang di dalam kumpulan. pe yang bagus nye membuat tugasan di dalam kumpulan adalah kite mampu mendapat idea yang mungkin kite x terfkir or cara yang lebih efektif untuk menyelesaikan tugasan tersebut. berbeza dengan tugasan secara individu, kite perlu mengunakan kreativiti diri sendiri untuk menyiap kan tugasan.

namun, untuk mendapatkan idea yang bernas, memerlukan chemistry dan toleransi yang mana bukan senang sume orang mampu lakukan. de sesetengah orang berpendapat idea die sendiri sangat bagus dan orang len perlu ikut cakap die. walhal matlamat sebena tugasan berkumpulan adalah belaja untuk mendengar dan membuat penilaian yang baik tanpa rase berat sebelah. sesetengah orang tidak pandai bertoleransi, dan akibatnya berlaku pepecahan dan persengketan di dalam kumpulan tersebut. hasil tugasan juga tidak memuaskan.

salah satu lagi masala akan timbul apabila bekerja dengan orang yang agak sukar untuk di hubungi atau berjumpa atas alasan tertentu. namun, dengan teknologi yang ada kite maseh mampu untuk berkomunikasi. cume sebenanya permasalahan di sini adalah atitude diri sendiri yang tidak mahu mewujudkan chemistry tersebut. pabila chemistry tidak wujud, segala permasalahan sukar untuk di atasi, dan timbul satu lagi perkara yang menyusahkan teammates yang len: pentingkan diri sendiri.

bile da masuk alam universiti x perlu la berperangai macam budak skola menengah. ko x suke org tu, or pe pon jangan wat sesuatu yang boleh mengelapkan mase depan die. n kalo x ske ngan die, just cakap depan2, face-to-face dan bukan wat taik kat belakang die. aku perna dapat teammate yang lebih teruk tp x de pon nak kondem die.

x pe. hari ini ko jatuhkan aku, esok luse de orang len akan jatuhkan ko lebih teruk lagi. sekian. penutup untuk tahun 2011.

selamat tahun baru 2012. (^_^)

No comments:

Post a Comment