Thursday, August 25, 2011

Layaria: Mendongak Ke Langit - 25 Ogos 2011




aku baru je pas tengok citer telefilem "Mendongak Ke Langit". fyi, aku x tengok citer tu dari awal, so boleh dikatekan aku agak blur2 ngan citer tu. sebab aku x tau pe jadi ngan man tu, @ pe jadi ngan alif tu..bile diorg besa. pe yang aku tau, man a.k.a zikri kembali mengemis kat tempat asal die.

congrates pada barisan pelakon dan penulis skrip serta pengarah sebab berjaya menghasilkan telefilem cam ni. rasenye maybe mesti ramai yang akan kecam telefilem ni, tapi pape pon aku percaya ni memang kehidupan kat lorong haji taib tu.

nak kate aku selalu g sne, x jugak la kan. tapi abang aku belaja kat KLMU. so, setiap kali amik die balek leh nampak la kehidupan cam tu, walaupon dari luar. dari luar pon nampak cam teruk, petah lagi kalo aku tengok dari dalam.

basically, telefilem ni mengisahkan dua beradik, name alif ngan man (kot.. tapi bile die besa, nme die tuka zikri), yang hidup merempat kat lorong haji taib ngan mak diorg yang ketagih dadah dan menjadi pelacur. sedey gak la sebab alif and man ni mintak sedekah kat orang ramai untuk makan dan membeli dadah untuk mak diorang.

pe yang pengarah cube ketengahkan adalah kehidupan bagi kanak2 yang hidup kat lorong haji taib. ngan permasalahan pelacuran, dadah dan gejala sosial. sesetengah orang cenderung untuk memandang serong kat budak2 ni. tetapi, rasenye budak2 ni bukan nak hidup cam tu. kengkadang parents yang wat silap, kengkadang demand kehidupan sekarang membuatkan mereka cam tu.

i mean, please la..spe je yang nak sanggup berjauhan ngan mak sendiri untuk mendapatkan kehidupan yang lebih baek? @ sanggup jadi anak ikan pada gay yang sangapkan bontot budak2 supaye dapat sambung blaja? tak de sesape pon nak kan kehidupan cam tu.

mungkin aku lebih mengerti sebab masa silam aku, dan aku boleh faham perasaan mereka. mereka wat pe yang mereka mampu untuk meneruskan hidup. too bad mereka terpakse hidup cam tu sebab mungkin kalo mereka dapat peluang untuk menjadi lebih baek, mungkin mereka akan lebih berjaya dari orang laen.

pape pon, telefilem ni..harap2 nye dapat memberi kesan pada orang laen, seperti mana telefilem ni memberi kesan pada aku. conclusion nye, say no to drugs, prostitutions and all the social problems that occur in out society.

1 comment: