Saturday, August 27, 2011

Perempuan berdikari (independent woman)

leh dikatekan hampir 70% wanita kat mesia sekarang ni adalah independent woman. definisi bagi term "independent woman" kat urban dictionary adalah:
A woman who pays her own bills, buys her own things, and DOES NOT allow a man to affect her stability or self-confidence. She supports her self on her own entirely and is proud to be able to do so.

definisi "independent woman" bagi aku adalah perempuan yang boleh berdiri di atas kaki die sendiri; die x memerlukan sangat orang len untuk tanggung die baek dari segi aspek kewangan, keperluan hidup dan macam2 lagi. die boleh berjaya tanpa memerlukan sifat simpati dari kalangan kaum adam len, dan die boleh bersaing bersama ngan kaum adam. die seorang perempuan yang stabil dari segi emosi dan tindakan. oleh itu, kalo ade pape buruk berlaku dalam hidup die, maseh boleh fokus ngan hidup die, or wat keje len yang mana perkara buruk yang berlaku dalam hidup die x memberi impak yang besar dalam diri die. perkataan bahasa melayu yang sesuai adalah perempuan yang stabil, tapi cam susah je nak sebut so aku gune independent woman.

aku rasa aku adalah independent woman. so, to be honest, aku memang bangga ngan diri aku sebab mampu untuk wat kebanyakkan perkara yang perempuan len x leh wat, baek dari segi fizikal @ emosional. memang la kengkadang aku x stabil tapi cam2 ne pon, bile kat luar i will always keeps my head up, and never show my emotional sebab aku benci untuk dilihat sebagai perempuan yang lemah. aku x suka orang fikir aku perlukan simpati dari orang len, sebab aku tahu aku boleh wat..walaupon kengkadang agak lambat. aku boleh pergi ke perpustakaan seorang diri @ keluar rumah seorang diri tanpa perlukan teman. pada mulanya memang agak susah dan aku fikir bile aku keseorangan, aku x mampu untuk hidup sebab da terbese bergerak bersama2 dengan kawan2 aku. bile da lme2, it turns out..aku lebih suka cam ni, dari hidup dibayangi orang len. kalo orang tu boleh bertolak ansur ngan kite, memang aku leh masuk, tetapi kengkadang de orang mahu orang len ikot cara nya dan kengkadang x tepati masa, so..timbul cam2 masala kat situ.

pe yang x baek nye menjadi inpedenpent woman adalah, susah utk commit in relationship. aku x tau la nape, tapi lelaki yang bersama aku cam rase diri mereka x dihargai, sebab kalo kuar dating, aku leh bayar utk meal aku, aku beli barang yang aku nak gune duit aku, dan aku tahu aku nak ke mana tanpa tanya pendapat lelaki yang bersama aku. pendek kata, aku tahu apa aku nak wat. kengkadang tahu apa yang baek untuk aku, dan tahu pe yang perlu aku lakukan. bende2 ni wat aku, x bergantung ngan mereka. aku bukan nak merendah2 kan mereka, tapi aku tak mahu lelaki tu merungut cakap aku ni suke menghambur duit2 diorang, suke nak ajak g shopping lame2, dan cam2 lagi. aku tak suke dipandang rendah. aku akan rase cam perempuan BIMBO, yang sentiase nak kan perhatian orang len, dan hidup penuh ngan drama. i'm not like that.

the funny thing is, lelaki bile clash ngan makwe diorg, suke sangat merungut ex diorang makan duit diorg, tapi bile de peluang untuk kapel ngan independent woman, mereka merungut mereka x dihargai. ugghh.. korang nak pe lagi? itu x kena dan ini x kena. honestly, kengkadang lelaki lebih complicated berbanding perempuan. (-_-")

1 comment:

  1. Hehehe..saya pun independent woman gak...xsuka susahkan org..pe2 pun..oleh buat sndri..tkut dicop prmpn lembik.. :D

    ReplyDelete