Friday, August 6, 2010

Penganggur diam 10 minit sebelum mengaku perkosa anak

BATU PAHAT: “Awak faham atau tidak dengan pertuduhan dibacakan? Jangan membuang masa mahkamah seperti ini...mahkamah banyak lagi kes mahu dijalankan.
“Kalau tidak faham, mahkamah akan bacakan (pertuduhan) semula,” kata Hakim Mahkamah Sesyen di sini, Abu Bakar Manat kepada seorang lelaki berusia 43 tahun yang didakwa merogol anak perempuannya berusia 14 tahun sebanyak 21 kali hingga kini hamil tiga bulan di rumah mereka di Kampung Melayu, Kluang antara November 2008 hingga Julai 2010.


Penganggur yang tidak diwakili peguam itu, pada mulanya hanya mendiamkan diri dan memandang lantai hampir 10 minit selepas pertuduhan dibacakan hingga ditegur Abu Bakar sebelum membuat pengakuan bersalah.


Dia didakwa mengikut Seksyen 376B(1) Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dipenjara maksimum 20 tahun dan sebatan.


Terdahulu, tertuduh dibawa ke Mahkamah Sesyen 2 dan didakwa dengan sembilan pertuduhan merogol anaknya itu pada sembilan waktu berlainan antara Mac 2009 dan Mei 2010, September 2009 dan November 2009 serta Mac hingga Mei 2010.


Timbalan Pendakwa Raya Norafiah Saini tidak menawarkan sebarang jaminan terhadap tertuduh berikutan mangsa masih di bawah umur dan kini hamil masih tinggal bersama tertuduh.


Abu Bakar memerintahkan tiada jaminan diberikan terhadap tertuduh dan menetapkan 18 Oktober depan sebagai tarikh sebutan semula kes.


Tertuduh kemudian dibawa ke Mahkamah Sesyen 1 dan didakwa dengan 12 lagi pertuduhan merogol anaknya pada 12 waktu berasingan antara November 2008 dan Julai 2010.


Kali ini, tertuduh tidak lagi mengambil masa lama untuk mengaku bersalah.


Timbalan Pendakwa Raya Safiah Abdul Aziz turut tidak menawarkan sebarang jaminan terhadap tertuduh.

*My Metro

No comments:

Post a Comment