Sunday, August 8, 2010

Perempuan melayu terakhir

Assalamualaikum, dan selamat pagi, aku buka bicara pagi ahad nan indah ini. semalam seperti sedia maklum, aku x dapat blek jb, dan aku pon pe lagi, g la berronggeng ngan abang aku di sekitar kuala lumpur.

Agak penat la, sebab aku terpakse berulang alik nek train, monorel dan putra banyak kali. But then, aku menganggap ia sebagai pengalaman idup yang sangat berguna untuk aku. Pertama2 nya, aku sangat bersyukur sebab aku dapat melihat dunia kuala lumpur yang serba...berlainan dari dunia jengka, dan dunia johor bahru. Dan aku jugak bersyukur kerana, aku masih lagi yang mana aku memang akui, aku masih lagi perempuan yang mempunyai rasa malu dan harga diri, kerana aku bukan nak cakap pe la kan, semalam aku g jenjalan kat KL, nampak la..banyak jugak kapel2 yang hangat bercinta. sampai kan x kesah berpeluk di dapan orang ramai. Yang pedih mata aku memandang ni, sume yang berpeluk tuh memakai kain tudung. Ni la dia perempuan melayu terakhir kite.

Bukan nak mendabik dada, aku dulu teruk gak. Tapi bukan di khalayak ramai. Aku akui, aku sendiri pon malu kot nak wat peel cam tu kat depan orang ramai, ngan tudung di kepala aku..membuat kan aku terfikir, kalo aku wat perangai x senonoh, orang beragama len akan memandang serong kat aku dan agama aku. Bagi aku, kalo orang nak memandang serong kat aku, aku x kesah. tapi, jangan salah kan agama aku. Bagi aku agama aku cukup sempurna mendidik umatnya untuk menjadi sebaik manusia. Tapi, cuma aku ni..masih x sedar diri. So, bagi aku, kalo nak wat benda x senonoh, please la...tanggal kan tudung tuh. wat malu agama jek. x heran la kalo banyak mat saleh pandang hina kat umat islam, kalo rata2 mereka berperangai cam ni. hurmmm...

sekali lagi aku bersyukur ke hadrat Illahi, sebab aku x hanyut lagi ke dunia lama aku. Sebab bila aku nampak perempuan2 ni sume yang di pegang dan di peluk, aku cam fikir, "murah nya korang di leh di pegang cam tuh". then, aku pon terfikir...cam ni gak la aku dulu, even aku rasa lagi hina kot. Dalam lagu nasyid pon..ak x ingat la group mane yang nyanyi, cakap perempuan ni seindah2 kejadian. Tapi, senang lak di bagi pegang. cam..kalo benda yang cantik dan indah, of course valuable dan susah yang di sentuh. tapi, aku lak ngan sewenang2 nya bagi. Agak bodoh la aku dulu... Tapi, alhamdulillah, Allah da buka pintu ati aku untuk berubah. Dan aku harap aku akan kekal cam ni; menjaga maruah aku sampai aku jumpa lelaki yang sesuai untuk aku.
hurmmm.. pe nak kate ek... maybe dunia memang da nak kiamat. Cam ni la yang jadi.

De bagus nye gak kalo x berkapel ni. Sebab kalo banyak membawa keburukan, baek x yah. Aku rase sekarang aku kurang buat dosa berbanding dulu. Cam kengkadang bile fikir dosa aku dulu, sampai x larat nak fikir. Ni baru kat dunia, kat akhirat ntah cam ne la diri aku ni. Ntah la.. Just berharap sangat Allah akan ampuni dosa2 kelmarinku. Aminnn...

No comments:

Post a Comment